Explore
Also Available in:

טובים השניים מן האחד?

193-two-heads

מאת
תורגם על ידי החותם (hachotam.org)

פעמים רבות אנחנו שומעים את הכיסוי ״טובים השניים מן האחד״, אבל האמת היא שבמקרה של סם ואלה, השניים לא היו טובים מן האחד.

סם ואלה1 הם שניים, שני ראשים של דג אחד - דג סלמון ששחה להנאתו באקווריון של כיתה ז’.2 תחשבו על זה לרגע. תחשבו איך זה להיות דג קטן ששוחה כל הזמן עם שני ראשים. זה בכלל נס שהדג המסכן עדיין חי.

אבל זה גם החלק המדהים: יש יצורים מעוותים עד כדי כך שהם מצליחים להישאר בחיים. אחרי הכול בטבע, רובם אינם שורדים.

אנחנו תמיד רואים סביבנו פגמים בטבע ובעולם החי, וכל אחד מהפגמים האלה מזכיר לנו את החטא הראשון. במקרה של סם ואלה, אפשר להסיק מסקנות מאוד בחרות: שהחיים מעידים על תכנון חכם ומורכב. דווקא ה״התרחשויות האקראיות״ או ה״תהליכים הטבעיים״ הם אלה שמעוותים את הטבע והחי כשהם משבשים את תהליך היצירה החכם והמורכב.

לטעויות כאלה יש שני גורמים. גורם אחד הוא פגם גנטי (שנקרא מוטציה). הגורם השני הוא פגם אחד או יותר, שחל בשלבים הראשונים של ההתפתחות.3 לבקנות, למשל, היא דוגמה של פגם גנטי. שפה שסועה היא דוגמה לפגם התפתחותי, שחל בשלבים הראשונים של ההתפתחות.

כדי להבדיל בין שני הסוגים ניקח לדוגמה פס יצור של מכוניות. פגם בתוכנית היצור של המכונית משול לפגם גנטי. אבל גם אם תוכנית היצור היא מושלמת וללא טעויות, יכול להיווצר פגם התפתחותי במהלך יצור המכונית (למשל, בורג שלא הודק כראוי). סם ואלה נוצרו כתוצאה מפגם התפתחותי. כנראה שקרה משהו לביצית שהופרתה לפני שהעיניים הספיקו להיווצר.4

כל סוגי הפגמים בתהליך יצירת החיים יכולים להיווצר מעצמם, אבל אין ספק שלסביבה יש השפעה על היווצרותם, כמו קרינה רדיואקטיבית או כימיקלים שונים. כדי להבין איך גורם מסוים יוצר שני סוגי פגמים, ניקח לדוגמה קרב יריות שפורץ במפעל ליצור מכוניות. אם הכדורים יפגעו בציוד שמרכיב את המכוניות, המכוניות החדשות יצאו מהמפעל עם פגמים. אבל אם הכדורים יפגעו במחשב שבו מרוכז כל המידע הנחוץ ליצור מכוניות, תוכנית היצור עצמה תיפגם.

פגמים התפתחותיים אינם יכולים לעבור בתורשה, בדיוק כמו שבנו של מי שנפגע בתאונה ומאבד יד לא נולד עם יד חסרה. פגמים גנטיים עוברים בתורשה מכיוון שמדובר בטעויות בהעברת המידע הגנטי מדור אחד לדור הבא.

תאוריית האבולוציה מתבססת על הטעויות האלה, ומשתמשת בהן כדי להסביר, למשל, איך ציפורי הדוח התפתחו מדינוזאורים, או איך אנשים התפתחו מאמבות וכדומה. מעולם לא קרתה טעות שיצרה בעל חיים חדש. גם אילו הייתה תאוריית האבולוציה נכונה, היו צריכים להימצא כמה מאות של דוגמאות חיות שמעידות על התפתחות אבולוציונית. בפעם הבאה שתשמעו מישהו תומך בתאוריית האבולוציה, שאלו את עצמכם: האם באמת יכול להיות שבעקבות שורה של טעויות יווצר בעל חיים חדש? הסבירות שזה יקרה דומה לסבירות שפצצה תגרום לבניין מגורים להפוך לשתי וילות.

הפניות והערות

  1. A play on the word Salmonella, a type of bacterium involved in some cases of food poisoning. חזור לטקסט.
  2. The Cincinnati Enquirer, 4 March 2002, p. 2. חזור לטקסט.
  3. The term mutation can be confusing. In everyday language, a mutation can refer to any significant ‘change in the form’ of a creature. But in biology, it strictly refers to ‘an alteration in the genes’ of an organism. Technically, mutations are genetic errors, not developmental errors. חזור לטקסט.
  4. Nelson, M., Two heads are better than chum, The Sun, Bremerton, Washington, www.thesunlink.com/news/2002/january/01183chum.html, 18 January 2002, available via web.archive.org. חזור לטקסט.